Vote for the Recruitment Campaign of the Year
Read more about the finalists below (in Finnish).
Lidlin kesärekry 2023
Lidl Suomi, toteutus: Lidl Suomi, Direktör Oy ja Virta UM
Lidl Suomi rakensi työnantajabrändiään yhdeksällä spontaanisti kuvatulla mainosvideolla.
Tammikuussa 2023 käynnissä olleeseen kampanjaan kuului yhdeksän mainosvideota, kampanjasivu ja myymälämateriaaleja. Videoita mainostettiin muun muassa Metan kanavissa, Tiktokissa, YouTubessa ja Snapchatissa. Kampanjan tärkeimpänä tavoitteena oli rakentaa ja vaalia Lidlin työnantajabrändiä nuoressa kohderyhmässä. Lisäksi tavoitteena oli saada liikennettä urasivuille ja löytää sopivat kesätyöntekijät, joita yritys palkkaa vuosittain noin 1 000.
Kampanja saavutti tavoitteensa komeasti. Mainonta tavoitti arviolta yhteensä 800 000 uniikkia käyttäjää, ja yksittäinen käyttäjä altistui mainonnalle arviolta 3–4 kertaa viikon aikana. Mainonnalla onnistuttiin myös aktivoimaan tavoiteltua kohderyhmää, ja kesätyöhakemuksia saatiin runsaasti.
Lähihoitajilla on elämä tehtävänä
Mehiläinen, toteutus: Mehiläinen, Bob the Robot ja OMD
Mehiläinen halusi osoittaa kampanjallaan, että lähihoitaja on maailman monipuolisin ammatti, joka ansaitsee tulla arvostetuksi.
Lähihoitajilla on elämä tehtävänä -kampanjan tavoitteena oli saada lähihoitajat kiinnostumaan Mehiläisestä työpaikkana. Toisena tavoitteena oli kasvattaa ammatin arvostusta myös suuren yleisön silmissä ja lisätä koko alan vetovoimaisuutta.
Kampanjan tavoitteisiin päästiin erinomaisesti: kampanja tavoitti pääkohderyhmänsä eli nuoret lähihoitajat ja lähihoitajaopiskelijat. Kampanja tavoitti myös suuren yleisön: 94 prosentille välittyi onnistuneesti viesti lähihoitajan työn monipuolisuudesta ja 91 prosentille viesti työn vaativuudesta.
Kampanjaan liittynyt työpaikkailmoitus keräsi yli 22 400 lukukertaa ja lähes 4 000 klikkausta eteenpäin. Mehiläisen lähihoitajien rekrytointisivun vierailut kasvoivat kampanjan aikana huomattavasti.
Toimariksi Helttiin? Avoin & Inhimillinen toimarihaku somessa
Heltti, toteutus: Heltti
Ajatustyöläisille suunnattuja terveyspalveluja tarjoava Heltti haki uutta toimitusjohtajaa avoimen, henkilökuntaa osallistavan rekrytointikampanjan avulla.
Heltti etsi uutta toimitusjohtajaa avoimella viestinnällä, jossa kuului väistyvän toimitusjohtajan ja muun henkilöstön ääni. Läpinäkyvällä toteutustavalla Heltti halusi ravistella ylimmän johdon hakuihin tyypillisesti liittyvää salamyhkäisyyttä.
Kampanjan tavoitteena oli paitsi löytää yrityksen kulttuuriin, kasvun vaiheeseen ja arvoihin sopiva toimitusjohtaja, myös uudistaa totuttuja toimintatapoja. Kampanjan kohderyhmänä oli potentiaalisten hakijoiden lisäksi Heltin oma henkilöstö. Väistyvän toimitusjohtajan somevideot ja LinkedIn-postaukset haun etenemisen eri vaiheissa saivat yhteensä yli 100 000 näyttökertaa, ja rekryprosessin etenemistä avoimesti seurannut kampanjasivu kerrytti jo ennen uuden toimarin julkistusta 1 937 sessiota. Avoimeen toimitusjohtajan pestiin Heltti sai lähes 100 hyvää hakemusta.